Wirtualny adres dla firmy w Warszawie
Wirtualna siedziba firmy
„Jedno okienko”, możliwość rejestracji firmy przez internet, chwytliwa nazwa i dobry pomysł na działalność to tylko jedna strona medalu. Owszem, zarejestrowanie działalności jest dziś łatwiejsze niż kiedykolwiek, przy dobrych wiatrach można to zrobić nawet w jeden dzień. I – co jeszcze ważniejsze – nie uderzy nas to po kieszeni. Ale czy same te czynności wystarczą, aby dać firmie należytą legitymizację?
Pojęcie „legitymizacji” używane jest często w kontekście prawomocności określonej instytucji społecznej, takiej jak władza czy państwo. Termin ten stosowany jest jednak także w ekonomii neoinstytucjonalnej. Według tej teorii przedsiębiorstwo uzyskuje legitymizację, jeśli dostosowuje się do oczekiwań zewnętrznych. Oczekiwania takie zgłaszają instytucje, inni gracze na rynku, społeczności oraz klienci.
Jakie są te oczekiwania? Chodzi tu o przekonanie otoczenia, że młoda firma stanowi coś więcej niż tylko dobry pomysł, który zrodził się w hipsterskiej kawiarni w centrum Warszawy. Coś więcej to znaczy, że jest ona uplasowana w profesjonalnym otoczeniu biznesowym, które daje możliwość pozyskiwania współpracowników i gwarantuje kreatywną wymianę myśli, ale sprawia także, że firma jest stale osiągalna. Odbieranie listów, paczek i telefonów, czyli bycie ciągle „online” ma tu decydujące znaczenie. I na końcu aspekt czysto „fizyczny”: otoczenie biznesowe to także sala konferencyjna, służąca do spotkań z klientami i współpracownikami.